Avioane de bombardament americane distruse la sol de Luftwaffe |
Peste 500.000 de galoane de benzină de avion (cca. 1.900.000 litri) erau depozitate în butoaie lângă avioane, printre corturi, în aer liber. Atmosfera era relaxată, iar echipajele aflate la sol de mai multe zile își omorau timpul jucând poker sau baseball sub ochii curioși ai rușilor din tabără. Nimeni nu se gândea că îi poate amenința vreun pericol. Dar generalui Rudolf Meister le pregătea o surpriză.
În
noaptea de 22 iunie 1944 după miezul nopții o formațiune de 150 de avioane de
bombardament germane Heinkel He-111 și Junkers Ju 88 plecate de la Minsk au
atacat baza americană de la Poltava aruncând 110 tone de bombe incendiare și cu
fragmentație, la care au adăugat mii de mici mine antipersonal numite
„Butterflies”. Bombardamentul a durat 100 de minute, timp în care rușii nu au
ridicat de la sol nici măcar un singur avion de vânătoare de noapte,
mulțumindu-se să riposteze cu artileria antiaeriană care a tras 28.000
proiectile fără să doboare vreun avion german. După bombardare nemții au mitraliat ce mai rămăsese neincendiat. Dezastrul a fost de neimaginat
pentru aviatorii americani nevoiți să abandoneze aeroportul în flăcări și cu
muniția proprie aruncată în aer de exploziile uriașe, pe care unii martori au
comparat-o cu erupția Vezuviului. Orașul de corturi a fost spulberat, iar
majoritatea avioanelor distruse: 47 bombardiere B 17, 2 avioane de transport
Douglas C 47 Skytrain, un avion de
cercetare Lockheed F 5 Photo Lightning. Alte avioane au fost avariate.
Doi
piloți americani și-au pierdut viața, iar alți șase au fost răniți. Atacul de la
Poltava a fost repetat la indigo în aceeași noapte la Mirhorod aeroportul fiind făcut praf cu
avioane cu tot. Doar Pyriatyn a scăpat ușor, avioanele
germane de marcaj a țintei greșind cu trei km locația și bombele căzând pe câmp. Dezastrul din această parte a operațiunii „Frantic” a însemnat sfârșitul colaborării dintre
aviația americană de bombardament și ruși, aceștia din urmă fiind incapabili să
protejeze flota cu aviația lor de vânătoare de noapte. Totuși au mai exista câteva misiuni de
bombardament ale americanilor pornind de la bazele rusești: 26 iunie o
rafinărie din Polonia, 2 iulie Budapesta, 3 iulie Arad, 22 iulie aeroportul
Ziliștea (Buzău), 26 iulie Ploiești-București, zi în care avioanele s-au întors
la bazele lor din Italia. Acolo fuseseră evacuați încă din iunie via Teheran și
restul echipajelor rămase fără avioane după dezastrul de la 22 iunie. Așadar
deși propaganda sovietică și cea americană au considerat (și încă o mai fac)
operațiunea „Frantic” un succes, ea nu a adus schimbări majore pe frontul de
est și nici nu a lovit decisiv inima Germanie naziste cum dorea Stalin,
întreaga armadă de bombardiere americană fiind fărâmițată de ceea ce s-a numit
ultimul mare succes al mareșalului Göring. Cu alte cuvinte nemții, aliații
noștri de atunci, ne-au răzbunat victimele bombardamentului american din
6/06/1944 cu vârf și îndesat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu