Am făcut
în ultimii ani o obsesie pentru târgurile de Crăciun. Când m-a apucat, nu era
zare de astfel de târg în toată România, așa că le-am descoperit cu bucurie în
Austria, Germania, Belgia și le-am dedicat numeroase pagini pe blogurile mele. Pe
urmă l-am admirat pe cel de la Sibiu și de la care am fost nelipsit în ultimii
ani. Cred cu tărie că atmosferă mai frumoasă în preajma sărbătorilor de iarnă,
nu există nicăieri decât în târgurile de Crăciun. Mirosul crengilor de brad
împletite în ghirlande, amestecat cu parfumul vinului fiert și cel al vaniliei
din zaharicalelor vândute pe platouri aburinde, dârele de arome care te conduc
spre grătarele cu bratwurști, luminile sclipitoare ale miilor de steluțe din decorațiuni,
podoabele de pus în brad de toate culorile și formele posibile, de la cele Made
in China, la cele exclusiviste ale lui Kate Wolfhart, costumele pitoresti ale
comercianților și tufele de vâsc atârnate de plafoanele căsuțelor de brad pline
cu bunătăți, personajele biblice din Weihnachkrippe, atent cioplite în lemn,
peste care se revarsă sunetele flașnetelor și colindele cântate de grupuri de
copii, sau coruri de adulți, nu pot fi descrise în cuvinte și nu pot fi găsite
nicăieri în altă decât într-un târg de Crăciun. O astfel de plimbare prin
ploaie de mirosuri, culori și sunete este o întoarcere în copilărie. Din nou,
indiferent de vârstă freamăți atunci când regăsești pe tarabe jucăria copilăriei
tale pe care meșterii populari mai conservatori din fire, n-au vrut s-o abandoneze și o
reproduc cu sfințenie an de an, sau prăjitura bunicii învățată de pe o rețetă
de la călugărițele de la Notre Dame de Sion și uitată de toți o dată cu bunica.
Nu poți să nu te bucuri când personajele copilăriei dau năvală în jurul tău,
indiferent dacă e vorba de Pinocchio, Motanul încălțat, Cenușăreasa, Albă ca
Zăpada și trupa ei de pitici, Alice venită tocmai din Țara Minunilor, în
contrast cu lumea supermarketurilor dominată de Spiderman, Darth Vader, Yoda, hobbiți
și dinozauri.
Dar farmecul târgurilor de Crăciun este dat și de oamenii care le
vizitează, de bucuria de pe chipurile copiilor și de pe cele ale bunicilor, de
localnicii eleganți care vin direct din biserică, în piață, în drumul lor spre
concertele de gospel, sau spre restaurantele primitoare. O piață de Crăciun departe
de a fi o manifestare religioasă, (exprimată poate doar de scenele cu peștera
Nativității și de clopotele bisericilor în jurul cărora se instalează), este o
bucurie a regăsirii inocenței copilăriei trecute și iremediabil pierdute și o manifestare
a vitalității unei comunități care-și conservă tradițiile, credințele și poveștile
legate de cea mai frumoasă sărbătoare din an, Nașterea Mântuitorului.
Așa că
atacul asupra târgului de Crăciun de la Berlin nu este un atac al unei religii
asupra alteia, în luptă nu sunt creștini și musulmani, nici cruciați și
sarazini. Atacul asupra pieței de Crăciun este un atac al barbariei asupra copilăriei,
asupra tradițiilor și culturii europene și a valorilor ei. Iar rezultatul este
previzibil: de la malurile Atlanticului la Urali naționalismul și extrema
dreaptă triumfă peste tot, fie că poarta numele Trump, Le Pen, Orban sau Putin.
Peste târgurile de Crăciun europene se așterne în loc de Stille Nacht, Nacht
und Nebel.
The new nationalism, desen de David Parkins pe coperta revistei The Economist 19 noiembrie 2016 |
N.B. Dacă în Germania de nord se preferă denumirea de "Weihnachtsmarkt" (Wiehnacht = Crăciun + markt = Piață), în parțile sudice și în Austria denumirea consacrată este "Christkindlmarkt" ori "Christkindelsmarkt", cuvânt provenit din Christ + kinder (copii) + markt (piață).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu