miercuri, 20 octombrie 2010

Stanca temporalului

Schita originala a fetelor stancii temporalului din caietul de anatomie 1977.
Un coleg de bresla ma intreaba de ce am numit blogul "Lectia de anatomie...." daca nu scriu nimic in el despre anatomie. Ca sa repar lucrurile si sa nu ma indepartez foarte mult de semnificatia titlului blogului, am sa scriu incepand de astazi despre anatomia omului si am sa debutez cu o parte foarte greu de inteles a anatomiei craniului, si anume stanca temporalului. Probabil cel mai complicat os din organism, temporalul, are o parte asemanatoare cu un solz de peste (scoama sau solzul temporalului, "pars squamosa"), care formeaza impreuna cu oasele parietale, osul frontal si cel occipital calota craniana si o parte masiva de forma prismatica, stanca temporalului ("pars petrosa"), care impreuna cu osul occipital, etmoid, sfenoid si barti din osul frontal formeaza baza craniului. Pe fiecare parte a prismei de forma triunghiulara se gasesc numeroase elemente anatomice ce constituie calvaraul fiecarui student la medicina in anul I, fiind greu de invatat fiindca sunt greu de vazut si de inteles. 
Am invatat si eu la vremea mea la anatomie stanca temporalului, dar cum spre deosebire de alte oase, extragerea osului temporal dintr-un craniu in scop didactic este dificila am inventat o schema simpla, cu ajutorul careia studentii la medicina pot sa inteleaga anatomia acestui os.
Impartiti in trei parti egale o foaie de hartie si apoi pliati hartia armonica, ca un evantai. Scrieti pe prima pagina "fata anterioara", pe a doua "fata posterioara", iar pe a treia "fata inferioara. Desenati pe fiecare fata cate un triunghi dreptunghic cu varful in jos si apoi trasati elementele anatomice descrise in manuale pe fiecare fata. Rupeti apoi varful triunghiurilor (ca sa formati "gaura rupta") si pliati hartia ca sa formeze o prisma. Veti intelege asezarea in spatiu a elementelor pe stanca temporalului.
Aspectul stancii temporalului vazut tridimensional, (schita originala).
In schitele mele din anii studentiei denumirile elementelor anatomice sunt in latineste, pentru ca asa ni se preda de catre dascalii nostri de atunci la Facultatea de Medicina din Tg. Mures si ei merita a fi amintiti: prof. dr. Tiberiu Maros, conf. dr. Seres Sturm Ludovic, sef lucrari Lakatos Otto Zoltan si asistent univ. dr. Florea Costica.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu