miercuri, 2 iunie 2010

Uciderea mamelor: fapte

In 1976 proaspat eliberat din armata am inceput serviciul ca asistent medical in Combinatul Siderurgic Galati, azi Arcelor-Sidex, la un dispensar de intreprindere. Dupa cateva luni, prin eliberarea unui post la Statia de Salvare si Aviasan din Galati, am dat concurs si am devenit asistent medical pe salvare. Vreau sa va spun ca experienta pe care o capeti intr-un astfel de serviciu este nepretuita, varietatea cazurilor intalnite este foarte mare, de la traumatisme, la nasteri precipitate sau complicate, la imbolnaviri de toate felurile majoritatea grave, la categorii diferite de varsta. Pentru mine si pentru formatia mea ulterioara de medic, experienta de pe ambulanta a contat enorm, chiar si acum dupa zeci de ani imi aduc aminte cu placere de acea perioada si de cazurile pe care le-am intalnit. Multe femei care apelau la salvare aveau probleme ginecologice, pe care uneori la ascundeau, in special cele care recursesera la un avort empiric. Cea mai utilizata metoda in acea perioada era sondajul, prin care se introducea in uter o solutie care producea moartea fatului si ruperea sacului amniotic, urmata de declansarea unui avort. Se utilizau diferite substante, care mai de care mai periculoase si mai toxice. Imi aduc aminte de cazuri evoluate spre deces, in care femeile, sau cele care le facusera sondajul, folosisera flori si frunze de oleandru, despre care se zvonea ca ar contine substante avortive. Si acum cand vad in fata mea oleandri infloriti, imi aduc aminte de o fetita care ramasese orfana de mama, fiindca acesta utilizase oleandru sa-si intrerupa sarcina nedorita. Disperarea femeilor de a scapa de sarcina era atat de mare, incat exista si pe net marturii de femei care au utilizat soda caustica ca sa avorteze, distrugandu-si la varsta foarte tanara intregul aparat genital si devenind inapte definitiv de a avea copii. Am transportat odata cu ambulanta de la Abatorul Sendreni la Spitalul judetean o femeie care avea o cianoza cumplita, pe care nici oxigenul din salvare nu i-o ameliora de fel. Aproape de Galati am crezut ca o pierd, era albastra la culoare si abia mai respira. Am predat-o la Urgenta si peste cateva ore cand m-am intors cu un alt caz, m-am interesat de ea, sa vad daca scapase. Era inca in coma, in stare grava, iar analizele de sange efectuate la internare au evidentiat o methemoglobinemie severa, produsa din incercarea femeii de a-si intrerupe o sarcina cu silitra, azotat de potasiu, o sare care se foloseste in industria carnii ca si conservant si care mentine carnea din preparatele de carne, rosie. Evident ca in fabrica din Sendrei se gasea din abundenta acest produs si folosise ce avea la indemana.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu