joi, 3 decembrie 2020

Stop Rafila!

 


Citim pe pagina de Facebook a domnul dr. Alexandru Rafila următorul text:

„Mergi la vot pe 6 decembrie! Votează pentru viața ta! VoteazăPSD!

Votul este singura șansă de recâștigare a controlului asupra epidemiei!

Profesioniștii din PSD au soluții rapide pentru schimbarea situației dezastroase în care ne aflăm: personal medical epuizat, spitalele și secțiile ATI depășite și un sistemul de sănătate publică care, așa cum recunoștea de fapt și domnul ministru Tătaru, nu face față în ceea ce privește anchetele epidemiologice.

Pentru a pune STOP acestei situații, mergi la vot pe 6 decembrie!

Votează pentru viața ta! VoteazăPSD!”

 Aşadar după ce şi-a vărăt coada la începutul pandemiei în procedurile de prevenire şi combatere a infecţiei Covid 19, inclusiv prin apariţii seară de seară la diverse televiziuni, onorabilul domn Rafila s-a hotărât că ar fi bine şi pentru domnia sa o pensie specială la sfârşit de cariera şi în acest scop doreşte să devină parlamentar.

Ai crede după sloganul din clipul lui publicitar că ce-l măna pe el în luptă este „recâştigarea controlului asupra epidemiei”. Nu Firea, nu Ciolacu, nu fratele lui de cruce Streinu Cercel şi nici PAAC: Patriciu Andrei Achimaş Cadariu, doar dorinţa de a ne salva din situaţia dezastroasă în care ne aflăm. Raelitatea cunoscută de toata lumea este că atunci când Victor Ponta speculând notorietatea lui Rafila l-a propus candidat la primăria capitalei pentru a mai reduce din voturile lui Gabriela Firea, acesta l-a amânat până candidatura nu mai era posibilă şi a bătut palma cu ex. primarul capitalei pentru un loc eligibil în parlament pe listele P.S.D.

Dar să trecem peste forme şi să ajungem la conţinut. Să analiză un pic mesajul doctorului Rafila care în curând din lipsa salariului de le O.M.S. pe care-l încasează ca reprezentant al României (din fondurile cotozate de ţara noastră), va fi nevoit să se refugieze într-o sinecură sigură gen parlamentul român.

„Profesioniştii P.S.D. au soluţii rapide pentru schimbarea situației dezastroase în care ne aflăm”

Cine sunt profesioniştii? Rafila, Streinu Cercel şi Achimaş de la oraş? Poate Nechita, Bacalbaşa?

Alexandru Rafila este cunoscut ca fiind demolatorul serviciilor de sănătate publică din România. În perioada cât a fost Director General în Ministerul Sănătăţii la Direcţia Generală de Sănatate Publică a promovat mai multe acte administrative în defavoarea structurilor de sănatate publică româneşti. Am amintit despre ele pe blogul meu. Numirea lui s-a datorat lui Adrian Năstase „Patru-case”, cel care nu a ţinut cont de faptul că Rafila habar nu avea de sănatate publică, la acea dată fiind un amărăt de microbiolog şi avea doar o casă. Acum are patru, ca Năstase. Cât a tronat în Ministerul Sănătăţii 2001-2004 doctorul Rafila a avut grijă să-şi asigure viitorul, efectuând mai multe specializări şi expertize:

·  Medic Specialist Sănătate Publica și Management Sanitar (2002)

·  Doctor in medicina 2004

·  Director Institutul De Sănătate Publica București (2004-2005)

·  Conferenţiar universitar la U.M.F. Bucuresti la facultatea de medicină.

·  În toate guvernele P.S.D. a avut funcţii în minister, fiind chiar secretar de stat în guvernul Ponta între 2012-2013, sau consilier ministerial inclusiv al ministrului P.A.A.C. pe care l-a compromis în scandalul dezinfectantelor diluate de la Hexipharma. Chiar şi în CV depus la O.M.S. se specifică: „Personal Adviser for Health Policies Ministry of Health 2014 – 2017”.

·  În septembrie 2017 Mihai Tudose îl numeşte reprezentantul nostru la O.M.S. (Organizaţia Mondiala a Sănătăţii),

Aşadar din 2001 şi până azi în diferite funcţii pe care le-a avut doctorul Rafila ne-a blagoslovit cu experienţa domniei sale în domeniul sănătăţii publice al cărui „Personal Adviser for Health Policies” a fost. Acum ce vrea?

·       Aduce el personal medical ne-epuizat de undeva? Are P.S.D. doctori „odihniţi” pe care-i ţine pe banca de rezervă? Gen Bacalbaşa. Secară. Bodrog. Nechita. Molnar Geza.

·       Vin doctorii plecaţi în străinătate înapoi în România să-şi bata joc politicienii de ei? Să nu uităm că migraţia personalului medical din ţară continuă şi după mărirea salariilor. Medicii şi asistentele doresc să-şi facă meseria nu să fie slugile managerilor de spitale numiţi politic şi adesea incompetenţi.

·       Spitale şi secţii A.T.I. depăşite. Face P.S.D. spitale noi? Le face de când era Năstase prim ministru. La Ministerul Sănătăţii este un munte de studii de fezabilitate pentru spitale. În campania electorală prezidenţialăde anul trecut nişte idioţi lideri P.S.D. au venit la Galaţi şi au trasat pe nişte coclaurii nişte linii: „aici vom face aeroport, aici vom face spital regional, aici vom face şi vom drege.” Au făcut pe dracu’. Scoate Rafila-Cercel sau Achimaş medici A.T.I. noi? Posibil, dar puţin probabil. Patronul spiritual al dlui. Achimaş , eminenţa cenuşie de la Cluj a P.S.D. dl. Vasile Dâncu fost viceprim-ministrul într-un interviu  rezolvă din condei toate problemele sănătății: rectificări de buget, programe de pregătire a personalului și deblocarea unui sistem de finanțare pentru specialități care nu exista în acest moment inclusiv epidemiolog. Dâncu, vasăzică Guvernul, va desfășura un program rapid de pregătire a epidemiologilor. Așa ca la școala de șoferi, înveți ceva de pe regulamente, dai sala, apoi dacă treci de sală poți să dai și poligonul, sau poate ieși direct la traseu.

·       un sistemul de sănătate publică care nu face față în ceea ce privește anchetele epidemiologice. Păi cine a adus sistemul de sănătate publică în pragul colapsului? Din 10 epidemiologi câţi eram la Galaţi în anii ’90 la D.S.P. la ora actuală avem doar 1 (UNUL). Vă  miraţi că sistemul este depăşit, dar în pixul cui a stat creşterea numărului de specialişti de sănătate publică? Acolo din spatele celor 10-12 miniştri ai sănătăţii pe care i-ai consiliat domnule Rafila nu puteai să pui o pilă să crescă numărul rezidenţilor la sănătate publică, epidemiologie, igienă şi medicina muncii?

luni, 16 noiembrie 2020

O imagine rară cu vechiul bric "Mircea" la Galați

 

Carte poștală editura "Librăria Nouă Ion Negoescu Galați"
Puțina lume știe că anterior navei școală a marinei militare române bricul "Mircea" a mai existat o nava cu același nume și cu același rol de instruire pentru marinari. Construită în 1882 în Marea Britanie la șantierele Thames Iron Works, nava avea o lungime de 36 m, lățime de 7,6 m și pescaj de 3 m. Pe osatură metalică din fier erau fixate componentele corpului navei din lemn. Cu două catarge: trinchet și artimon și un bompres nava putea desfășura o velatura de 14 vele cu o suprafață totală de 500 mp, care cu vânt bun asigurau o viteza de 7 noduri. Motorul de 160 de CP putea asigura și el cam 8 noduri. Echipajul format din 8 ofițeri, 6 maiștri militari și 2 piloți putea instrui 100 elevi marinari pe serie. În cei 50 de ani de serviciu pe nava s-au instruit sute de marinari români. A fost scoasă la pensie în 1931, fiind înlocuită de noua nava școală "Mircea". Parcată în portul Galați a fost bombardată de aviația sovietică în aprilie 1944 si distrusa de incendiul care a urmat.


duminică, 25 octombrie 2020

"CADOURI" DE MOȘ NICOLAE

Zilele trecute România a trecut pragul de 200.000 infecții cu Sars Cov 2 înregistrând pentru prima data peste 5000 cazuri pe zi și un număr considerabil de decese. Este evident pentru oricine are cunoștințe de epidemiologie că virusul este bine cantonat în teritoriul național si că evoluția bolii Covid 19 este endemică, cu o morbiditate ridicată: 10921 cazuri/100.000 locuitori generata de transmitere comunitară peste care se adaugă epidemii în colectivități.
La nivelul actual de propagare de infecției în populație numărul de cazuri se dublează la 40 de zile, așa că la începutul sărbătorilor de iarnă, respectiv de Moș Nicolae vom avea probabil 10.000 cazuri pe zi. Iar aceste prognoze nu sunt speculații ci calcule matematice exacte bazate pe studii statistice sofisticate disponibile pe numeroase site-uri de pe internet, cel mai accesibil fiind Covid 19.
Moș Nicolae cade pe 6 decembrie ziua în care suntem cu toții invitați la vot pentru alegerile parlamentare și se pare că direcția curentului dinspre guvernanți și președinție este aceea de a nu amâna aceste alegeri cu nici un chip. Cât de compliant va fi poporul român la aceasta chemare la urne vom vedea în seara alegerilor. Cert este că vom avea o zi de votare fără participarea celor din diaspora, deoarece din cauza pandemiei multe țări nu vor autoriza deschiderea de secții de votare, iar la votul prin corespondență s-au înregistrat mai puțin de 10% din cetățenii români din străinătate, respectiv doar 39.244 cetățeni.
 

marți, 14 aprilie 2020

Și totuși de ce sunt așa multe cadre medicale infectate?


Un comentariu de-al meu de pe o pagină de socializare referitoare la cauzele îmbolnăvirilor sau doar a infectărilor personalului medico-sanitar cu noul coronavirus a determinat mai multe reacții ale cititorilor care se simțeau lezați de afirmația mea: „½ din lipsă de materiale de protecție, ½ din prostie”, așa că am să dau câteva detalii.
Statul român ca și alte state europene a ignorat cu bună știință pregătirea populației pentru dezastre. Cu mici excepții apărute sub forma unor „mesaje de interes public” despre seisme difuzate pe canalele de televiziune preferate de partidul politic aflat la guvernare, populația este total needucată și neinstruită cu privire la dezastre naturale sau la cele produse artificial, la acordarea primului ajutor „de bază”, la probleme de profilaxie și chiar la elemente de igienă personală.
Deși a avut structuri specializate în gestionarea dezastrelor încă de pe vremea comunismului așa cum mai au încă multe state civilizate: A.L.A. (apărarea de lupta antiatomică), devenită ulterior Apărarea civilă, pe modelul descentralizării-centralizate și această instituție a fost comasată cu alta, mai precis cu pompierii, (așa cum și sanepidul a fost subordonat direcțiilor sanitare). Eficiența instituțiilor nou create se poate vedea în zilele noastre, în plină criză. Ca și în cazul direcțiilor de sănătate publică prioritățile au devenit altele, nu apărarea civilă și cu atât mai puțin instruirea populației. Spre exemplu în direcțiile de sănătate publică compartimentele de promovare a sănătății figurează doar cu numele, iar cele de vectori și regimul pesticidelor au dispărut cu totul, spre bucuria administrațiilor publice locale care stropesc cu ce insecticide și dezinfectante vor mușchii lor, când vor și pe unde vor.
În nou createle inspectorate pentru situații de urgență apărarea populației a revenit pompierilor prin serviciul mobil de urgență și descarcerare, mai cunoscut cu acronimul S.MU.R.D. și prin creatorul acestuia medicul Raed Arafat. Indiscutabil apariția S.M.U.R.D. a fost un progres pentru medicina de urgență românească, dar paradoxal promovarea acestui serviciu a dus la neglijarea altuia: educația populației în caz de dezastre și mai ales instruirea personalului medico-sanitar și de îngrijire pentru intervenții în epidemii. O să spuneți că acest lucru nu era de competența I.S.U. 
De fapt nici în OG 88/2001 a Guvernului Năstase de înființare a I.S.U. nu se sufla un cuvânt despre educație, instruire etc. abia în 2004 apare în art. 4 ca atribuții ale structurii de pregătire: organizarea pregătirii profesionale a personalului propriu, precum si a populației privind comportarea în situații de urgență. 
Cât de pregătit a fost personalul propriu am vzut la Colectiv, ct de pregatiți suntem noi ca populație vedem acum la Coronavirus.
Și dacă nu era de competența I.S.U. să instruiască medicii și asistentele, trebuia să le instruiască alții, de exemplu Ministerul Sănătății care avea un subsecretar de stat (2007-2012), apoi secretar de stat (2012-2014) și ulterior secretar de stat M.A.I. (2014-2020) în al cărui C.V. scrie negru/alb la atribuții: 
Îndrumarea metodologică a procesului de formare a personalului medicosanitar în domeniul asistenței medicale de urgență și dezastre.
Am uitat sa precizez că toate fucțiile enumerate mai sus aparțin domnului secretar de stat Arafat.
Așadar nu greșesc când includ lipsa de instruire a personalului medico-sanitar în ½ de prostie, dar este vorba de o prostie guvernamentală, sau ca să folosesc un cuvânt la moda: instituționalizată. Efectele: peste 1000 de medici, asistente, infirmiere, ambulanțieri, pompieri infectați, iar pe plan general: lume bulucită pe stradă, în piețe, nerespectarea precauțiunilor de izolare, distanțare socială, protecție a respirației, igiena mâinilor etc. Prostia guvernamentală se manifestă și prin cosmetizarea datelor sau ascunderea lor de către autorități. Ieri Libertatea descoperea că din statistica oficială unde erau 840 de cadre medicale infectate, lipseau la o prima verificare a 10 județe cel puțin140 de persoane.
Tot la prostie instituționalizată putem trece lipsa echipamentelor de protecție adevărate pentru cei din prima linie de luptă cu virusul. Cu halate de unică folosință din hârtie și măști chirurgicale vom duce procentul personalului medical infectat mult peste 29% cât a avut China în Wuhan sau peste 25% cât are U.K. scos din funcție. Azi avem 15% din numărul celor infectați aparținând acestei categorii. Distinsul Ministru al sănătății Nelu Tătăru în vizită de lucru la Galați răspundea unei ziariste ca personalul medical se infectează atunci când se dezbracă de echipamentul personal de protecție. Adică din cealaltă ½ a mea: din prostie. Nu și-a pus însă nici măcar o clipă problema că medicii, asistentele și infirmierele-îngrijitoarele nu au fost antrenate pentru portul echipamentului de protecție biologică. Până la izbucnirea actualei epidemii singurele echipamente de protecție corespunzătoare unor boli carantinabile se găseau în spitalul în care lucram până de curând, luate cu ocazia amenințării Ebola de acum câțiva ani. După cum arată personalul medical de intervenție din fotografiile din Galați, probabil că tot cele 4 salopete de atunci sunt cele mai performante, fiind pentru intervenții cu risc biologic major. Să spunem celor care nu știu că pe lângă criterii detailate de mine într-o altă postare, combinezoanele performante permit dezinfecția utilizatorului manual sau în tunele de decontaminare.
Dacă adăugăm la asta bâlbâiala de 3 (trei) luni de la declanșarea epidemiei și a alertei internaționale și până la sosirea unor echipamente ce a determinat intervenții la cazuri COVID 19 a personalului încălțat cu saci de gunoi, încins cu șorțuri de plastic, sau cu salopete de zugrav lipite cu bandă adezivă, putem realiza cel puțin parțial cum s-au contaminat unii colegi.
Dar rămâne o parte semnificativă pentru care măsurile de protecție personală sunt o corvoada în plus, generată de lipsa de înțelegere a barierei fizice dintre pacient și cel care-l îngrijește.
-          Nu pot să port mască (FFP2), mă sufoc. Am alergie. Am astm.
-          Mă fac toată numai vopsea de la mască (vopsea de ochi, de obraz, de buze).
-          N-am avut timp să-mi schimb halatul (cu care a făcut curățenie în salon și acum servește masa la pacienți).
-          Nu mi-a adus halat curat de la spălătorie.
-          Săpunul ăsta dat de spital mi-a făcut dermatită.
-          Eu nu suport gelul dezinfectant pentru mâini. Îmi strică mâinile (manichiura).
-          Cum să mă spăl pe mâini după fiecare bolnav? Ar însemna la 20 de bolnavi să stau o oră doar să mă spăl. Și cine scrie condica? Cine face externările? Cine face ambulatoriul?
-          Eu lucrez în spitalul ăsta de 30 de ani si nu m-am îmbolnăvit niciodată.
-          Cei care se feresc mai mult se îmbolnăvesc primii.
-          Ce importanță este daca spăl pe jos cu una sau cu două găleti?
-          Așa se murdăresc mopurile astea de la bolnavi, eu am maturat pe jos, întrebați pacienții!

vineri, 10 aprilie 2020

Ce urmează după COVID 19


Citeam ieri pe Facebook povestea unui confrate dintr-un spital militar trimis să trateze pacienți cu COVID 19 la Spitalul Județean Suceava. O lectură interesantă, dramatică care reflectă contradicția dintre ce înveți în facultate și la rezidențiat și ce găsești în realitate în spitalele românești.
Tânărul medic anestezist cu capul plin de scheme terapeutice și proceduri intervenționiste complicate învățate în ani de studiu după cursuri și compendii europene, venit dintr-un spital militar care poate n-a cunoscut nici lipsa de echipamente, nici de personal, nici de aparatură, nici de training, că fie vorba între noi spitalele militare sunt un fel de oaze de bunăstare în mijlocul unui marasm medical național, ajunge într-un spital județean unde oxigenul nu ajunge la toți pacienții, laringoscop e numai unul pe toata secția ATI, ventilatoarele nu merg, sau nu-s destule, așa că trăiască Henning Ruben că a inventat balonul pentru ventilație manuală.
Și probleme nu se termină aici, ochelarii se aburesc (probabil nu îi învață nimeni pe medicii tineri ce ne-a învățat Cousteau să umezim sticla ochelarilor cu scuipat să nu se aburească), salopetele nu permit pusul stetoscopului la urechi din cauza glugii, bolnavii se încăpățânează să se decompenseze și să moară cu omul de știință lângă ei. Așa că fuck you PPO2, FEEP, WOB, CRP că tot n-are cine să le analizeze, mai bine aduceți o lumânare să plece omul dintre cei vii ca un creștin.
Experiența tânărului medic care una a învățat și alta poate să facă într-un spital românesc îmi aduce aminte de stagiatura mea când cu capul plin de formule de rehidratare hidro-electrolitica și acido-bazică învățate de la profesorul meu de pediatrie din facultate, un tip care predase și în America, m-am mirat că un ditamai spital rehidrata pacienții prin metode primitive când avea aparatură pentru micrometoda Astrup care ruginea în laborator.
Cam așa este și acum. Nu prea avem ventilatoare mecanice și cu atât mai puțin pompe CEC, ci mai mult aparate de anestezie cu ventilație mecanică și manuală, mai noi sau mai vechi. Cu furtun care nu prea se dezinfectează că nu ai când că se operează mereu și nici cu ce, că e nevoie de biocid de nivel înalt care-i scump și nu ne rămâne bani de salarii. Din cauza asta secțiile de anestezie-terapie intensivă conduc detașat în topul infecțiilor nosocomiale și jumătate din ele sunt pneumonii din care jumătate sunt Klebsielle și Acinetobacter, multiplurezistente.
Așa că mult stimat Minister al Sănătății, după măști și combinezoane din China faceți comandă și de colimicină că veți avea nevoie.  

sâmbătă, 28 martie 2020

Legile carantinei acum 190 de ani în Moldova


REGULAMENTUL ORGANIC AL MOLDOVEI, CAP. VI.


REGLEMENTUL CARANTINELOR, SECTIA IV

Despre călcările legiuirilor carantinii și pedeapsa lor.

Art. 204. Acei ce vor călca legiuirile carantinii se vor pedepsi în chipul următor după ce o va înplini, trimes pe viață la ocnă.
Dacă cineva ar aduce în Moldova mărfuri pe ascuns sau alte lucruri, atunce îndoită vina de controbant și de călcarea cordonului se va pedepsi prin confiscația lucrurilor prinse, iar călcătoriul cordonului va fi osândit la ocnă pe viață.
Acela ce va ascunde vreun lucru și se va dovedi în cursul facerii carantinii, se va supune la o nouă carantină, socotitä din zioa când se va dovedi în această călcare.
  Acei ce s-ar atinge de o persoană sau de un lucru aflători în carantinä, precum și lucrurile atinse de un călător ce ar intra în carantinä, asăminea să vor supune la o nouà carantină;
   Intâmplându-se ca neștine sä ispitească a călca legiuirile carantinii sau cordonul și carile după poftorita amelițare de cätre jandarm nu s-ar trage îndărăpt, atunce jandarmul va fi înputernicit a înpușca pe acest călător.
Art. 205.Călcările legiuirilor carantinii făcute de către dregătorii ei sânt de doă feluri:
1. Cele întâi făcute cu înadins și cu scopos a vreunui interes ;
2. Iar cele de al doile care urmează din lenevire,
Art. 206. Sant socotiți vinovați a felului întâi :
   Dregătoriul carantinii ce ar lăsa să treacă un călător sau mărfuri, fără a-1 supune la regulile carantinii orânduite,
    Jandarmul sau pichetul sträjii pământești, carile, după ce va opri pe un călător ce s-ar ispiti a trece pe furiș cordonul, 1-ar lăsa să treacă înnainte fără a-1 trimite la cea mai aproape cantoră a carantinii.
Art. 207. Sânt socotiți vinovați de feliul al doilea:
a) Slujitorii carantinii cari ar lăsa să treacă marfa și după înplinirea zililor rânduite carantinii, însă carele necurățindu-se destul, ar pricinui vreo intâmplare de molipsire.
b). Jandarmul sau pichetul carele ar lăsa vreun punct slobod pe unde să se poatä comunicarisi.
Art. 208. Calcătorii feliului întâi se vor pedepsi de moarte.
Art. 209. Dregătorii cei mari ce s-ar fi dovedit de vinovați în călcarea
feliului al doile se vor scoate din slujbă și se va declărui nevrednici de a mai intra în dregătorii.
Dregätorii mai mici se vor pedepsi trupește.
Art. 210. Pentru orice nedreptate ce ar urma din partea dregătorilor carantinii sau a slujbașului cordonului, vor fi scoși din slujba și  îndatoriți a plăti părții înstrâmbătățite îndoitul pagubii ce ar fi suferit.