luni, 7 iunie 2010

Povestiri din vremea comunismului: Nea Gheorghe


In primul an de medic de circumscriptie rurala, intr-o comuna din mijlocul judetului, unde fusesem repartizat ca medic generalist, aveam in subordine un oficiant sanitar, aflat inainte de pensionare: nea Gheorghe. Cum si tatal meu avusese o asemenea meserie si cum tata se prapadise recent, in urma unei boli grave, il priveam cu simpatie pe mos Gheorghe, care toata ziua era prin sat cu gentuta de la tensiometru dupa el si cu o cutie de seringa in traista. Era casatorit in sat si stia pe toata lumea de cand erau copii, fiind foarte apreciat pentru prestatiile lui, asa simple cum erau ele: colo o tensiune, colo o ventuza, dincolo o injectie, o frectie sau o clisma etc. Lucram pe vremea aceea si cu o moasa care nu era localnica si care fiind mai scolita decat nea G., il trata mai de sus si nu se sfia sa-l besteleasca ori de cate ori ii venea bine. Odata ca sa-l fitileasca pe batran mi-a zis pe un ton coborat si cu glas soptit:
-"Dom' doctor sa stiti ca nea Gheorghe face mai multe injectii cu o singura seringa! V-am zis sa stiti, sa nu ne loveasca niste flegmoane sau vreo hepatita, ca ne mananca de vii Sanepidu'!" Asa ca, cu fitilul aprins, cand nea Gheorghe zice-ntr-o zi ca merge la injectii, hop si eu:
-"Mai stai oleaca nea Gheorghe, ca vin si eu cu tine!" si dupa ce termin ce aveam de facut, plec cu el pe teren, pe jos, ca n-aveam cal la sareta, dar satul era destul de adunat. Ne oprim la prima casa, la o baba si intram, nea Gheorghe se duce glont si-i face injectia cu seringa ce-o avea la el si care fusese fiarta in fierbator la dispensar, apoi fara multa vorba plecam la al doilea bolnav, unde avea de facut alta injectie. Imi ascuteam ghiarele in buzunar gata sa-l sfasii, daca ar fi facut injectia cu aceiasi seringa si ac, cand colo, oficiantul intra in bucataria omului ca la el acasa si insfaca o cratita, o umple cu apa, o pune pe foc si vara in ea seringa cu tot cu ace si-o pune la fiert. Apoi se intoarce spre gazda si zice: "Acu' tanti ca tre' sa stam juma' de ora, fa bine mata' si adu ceva sa-l servim pe dom' doctor ca e nou la noi in sat". Si sare romanca imediat si scoate o cana mare de vin, ca pe acolo prin sat, fiind mai la deal, altceva nu crestea, decat vita de vie si porumb, asa ca toti aveau vie si nici unul gradina. Eu ma scuz "ca-s cu masina" si cer un pahar cu apa, mi se spune de catre gazda ca pe acolo "si copiii beu vin in loc de apa care e salcie", dar eu nu si nu! Ma sacrific si beau din apa groaznic de salcie cu indarjire, in timp ce nea Gheorghe, cu acordul mea bea din cel mai bun vin al gazdei, vreo doua pahare rase. In fine, vorbim una alta, cat se fierbe seringa, apoi cat se raceste si nea Gheorghe face tacticos injectia gazdei, apoi plecam mai departe. Alta casa, alta cratita:
-"Da' fa, una mai curata n-ai? nu in asta in care gatesti!", aceiasi schema: Gheorghe cu fiertul, gazda cu vinul, eu cu apa, Gheorghe cu vinul, Gheorghe cu seringa, tac-pac injectia si hai mai departe. Pe drum eu zic sa ma las pagubas, nu-mi cazuse bine atata apa salcie si-l iau asa mai pe departe pe nea Gheorghe: 
-"Si zi asa faci mereu, de asta stai asa mult pe teren?" Mosulica mai cu chef si bine dispus zice:
-"Eh, dom' doctor, inca acu' nu-i nimic, c-am fost cu dumneavoastra, dar cand vin singur ii pun sa taie o gaina, daca nu-i post, sau sa faca macar cateva ochiuri cu branza de oi s-o mamaliga, da' dumneavoastra m-at' intimidat si nu le-am mai cerut de mancare!"
-"Si faci asta dintotdeauna?"
-Eh, dom' doctor, cand eram mai tanar faceam eu si altele, daca gospodarul nu era acasa, ca era usor, tot se dezbraca femeia cu fundul gol s-o intep, dar acum am imbatranit si nu-mi mai permit". Apoi cu mintea inmuiata de vin:
-"Pot sa va-ntreb si eu ceva?"
-"Da nea Gheorghe!"
-"Dom doctor sunteti cumva pocait?"
-"Nu nene! Da' de ce intrebi?"
-"Pai stati la noi in sat de cateva luni si nu v-am vazut sa beti. La noi toti doctorii care au venit, ori au fost pocaiti si n-au baut (si-mi insira vreo doua nume de doctori cunoscuti baptisti sau adventisti), ori au fost beutori din prima, ori au fost "fete mari" cand au venit la noi si-au ajuns niste "sugative", ca la noi vinu-i bun si fetele au ochi alunecosi si de aia am ramas eu pe aicea" (si-mi insira cativa doctori de pe la oras care erau cunoscuti ca fiind cunoscuti mari bautori chiar alcoolici, de care nu stiam ca fusesera predecesorii mei in acea circa sanitara). 
'Geaba am tras eu, ca din cauza masinii pe care o lasam in gara in fiecare dimineata cand ma urcam in "rata" nu beau, ca nu m-a crezut! Abia la sfarsitul lui aprilie, cand ne-a zis la tot dispensarul ca suntem invitatii lui de Sf. Gheorghe la el acasa si sa fac bine sa nu vin cu masina la gara, am putut sa-l conving ca sunt crestin ortodox si asta dupa ce i-am gustat Cabernetul si Merlot-ul, i-am apreciat jambonul si carnatii uscati din carne de oaie. Am inteles atunci si de ce "nu-si mai permitea". Avea o nevasta mai tanara decat el, tanti Domnica, o moldoveanca iute si fasneata, care se misca prin casa ca o sfarleaza, bucuroasa ca avusese dreptate:
-"Ti-am zis eu ma' Gheorghe ca dom' doctor nu-i pocait, tu nu l-ai vazut cum bea din tigara?"

Dumnezeu sa-l ierte pe nea Gheorghe, ca s-a prapadit de catva ani, probabil ca umbla prin rai cu gentuta si cu seringa sa faca injectii la ingeri.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu