luni, 15 martie 2010

Samun, simoon, simoun, simun

Nu stiu de unde au scos cei doi poeti samum, caci in dictionare DEX, DGLR etc. este folosit termenul simun, din francezul simoun: vent chaud et violent qui souffle dans le Sahare et en Arabie. 
Eu m-am lovit de simun nu atat in dictionare ci in Sahara, in oaza Douze din Tunisia, unde am facut o pauza de cateva ore pentru o excursie calare pe camile in dunele din jurul fostei baze militare a Legiunii Straine. Era destul de cald la inceputul lui Octombrie, dar vantul care sufla nu racorea de loc, batea intr-o dunga, constant dinspre sud, fara rabufneli, fara rafale, ca un ventilator urias si monoton, care muta din loc muntii de nisip. Pulberea de nisip trecea soseaua ca un viscol si forma din loc in loc troiene de nisip, peste care rotile autobuzului treceau aruncandu-ne in sus. Furtuna de nisip nu lasa sa se vada la mai mult de cateva sute de metri, desi era senin si soare, pe care abia-l vedeam prin pacla de nisip. Desi ne-am echipat in tinute de beduini, astupandu-ne fata cu saluri si ochii cu ochelari, nisipul fin a intrat prin orice portita gasita deschisa si s-a varat prin toate ungherile vesmintelor noaster devenite inutile. Cand am dat jos ochelarii dupa plimbarea in desert aratam ca un obergruppenfuhrer din Afrika Korps, cu fata auriu-aramie de la nisip si zona ochilor alba, neatinsa de pulberea pustiului. Seara la culcare am constatat ca aveam nisip peste tot, noroc ca hotelul la care am stat avea apa din belsug si-am putut sa ne spalam ca lumea. Dar cel mai trist a fost ca furtuna de nisip ne-a stricat la mai multi calatori tehnica foto-video, praful fin dar foarte abraziv intrand in mecanismele fine ale camerelor video si aparatelor de fotografiat si blocandu-le. Foloseam alternativ atat aparatul de fotografiat cat si camera video si la un moment dat, cand sa inchid aparatul am simtit ca obiectivul nu mai intra la locul lui si am realizat ce se intamplase. Am avut timp sa inchid si sa astup bine in tocul ei videocamera, dar aparatul foto l-am compromis definitiv si pana-n prezent n-a reusit nimeni sa mi-l curete corespunzator.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu